Als receptioniste heb ik het meeste contact met de gasten. Er komen regelmatig mails binnen met vragen over de appartementen of beschikbaarheid, dezelfde vragen komen via de telefoon. Het leukst vind ik eigenlijk als mensen veel extra wensen hebben, want dan kan ik mooi aan een oplossing voor ze knutselen.
Alles wat mogelijk is en ook qua tijd te doen is proberen we voor de gasten voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld mailde laatst iemand dat er vrienden van hen een weekendje naar de Vlindertuin gaan komen. Of we voor hen een welkomst pakketje (een wijntje en wat lekkers, met een kaartje erbij) konden klaar zetten in het appartement. Het was een rustige dag en ik kon het daarom prima doen, dus ja! Die gasten die kwamen waren echt onder de indruk en heel blij. Dat is toch leuk!
Ik ontvang gasten die inchecken, geef de sleutel, en vertel terwijl ik ze naar het appartement begeleid over de deelkast, het ontbijt, de sauna, en waar ze de bagage kunnen laten als ze na het uitchecken in de ochtend nog een dag van Ameland willen genieten.
Dat uitchecken doe ik ook vaak, indien ik er al ben, en anders regelt dat de ontbijtmedewerker ook vaak. We werken heel fijn samen en vangen elkaar ook op waar nodig. Ook doe ik vaak de nacontroles als iemand klaar is met schoonmaken van een appartement. Dit omdat vier ogen meer zien dan twee. Soms staat er nog een raam open of is iemand vergeten de verwarming wat lager te zetten. Dat doe ik dan even.
Ik help ook als het heel druk is met schoonmaken, dan doe ik wat we noemen de voorcontrole: na het uitchecken alvast nieuw linnen brengen, kijken of het goed is achtergelaten en bijvoorbeeld wat borden aanvullen die misschien kapot zijn gegaan. Ook als receptioniste krijg ik voldoende beweging!